Lager BBP, hogere welvaart?

13 juni 2016 in Blog, Macro-economie, Nederland

‘Door gratis diensten en internet neemt de welvaart toe. Dit wordt echter niet in het BBP gemeten”

Het Bruto Binnenlands Product (BBP) wordt gemeten aan de hand van betaalde diensten en producten. Hierop zijn de statistieken gebaseerd over onze economische groei. Ondanks de lage economische groei neemt het gevoel van welvaart steeds verder toe. Hoe kan dit?

Technologische vernieuwing verloopt voor de consument in een zichtbaar hoog tempo. Wie zit er niet op facebook? Een gratis dienst waarvan momenteel 9,6 miljoen Nederlanders gebruik maken. Veel apps op de smartphone zijn (bijna) gratis. Het gebruik van de smartphone en het tablet heeft het consumentengedrag stevig veranderd. Zo kijkt de jeugd (door mij gedefinieerd als: jonger dan 50 jaar) steeds minder TV en steeds meer ‘online” (You Tube). Een ander goed voorbeeld is te vinden in de muziekindustrie. Sinds eind jaren negentig wordt er wereldwijd steeds méér naar muziek geluisterd. Maar de omzet is dankzij Spotify en andere streamingdiensten sindsdien stevig gedaald.

Ook bedrijfsprocessen zijn efficiënter en goedkoper geworden. Zo maken bijvoorbeeld apps, facetimen en cloud diensten dat de productiviteit stijgt tegen steeds lagere kosten. Het is duidelijk dat de waarde van deze online diensten de kosten vele malen overstijgt. Het komt dus slechts voor een erg klein deel in de statistieken terecht. BBP meet nog steeds betaalde euro’s, niet de waarde.
Ook de apparatuur waarop we werken wordt niet duurder, maar wel steeds slimmer, beter en sneller. Jammer voor de politiek, maar ook de toegenomen welvaart door de smartphone genereerd geen groei van het BBP.

Tegelijkertijd vervaagt het verschil tussen de gevestigde orde van bedrijven en de consumerende burger. Wie in Amsterdam een appartement heeft, doet tijdens zijn eigen vakantie goede zaken met Airbnb, ook de eigen auto kan nu –al dan niet met jezelf als chauffeur (Uber) – makkelijk worden verhuurd en andere persoonlijke diensten kunnen worden aangeboden. Dit soort activiteiten staan pas aan het begin van hun product life cycle.

Internet of Things en robotisering maken dat we straks waarschijnlijk nòg productiever zijn. Maken we al twee decennia mee dat de goederen steeds goedkoper werden door de goedkope arbeid (China), nu zijn we op weg naar de volautomatische zelfdenkende productiefaciliteiten. Kan het nog goedkoper of beter?

Deel dit berichtShare on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Over de auteur

Castanje vermogensbeheer
De naam Castanje vermogensbeheer bestaat sinds 2009, maar onze relaties met onze klanten zijn vaak veel ouder. Franke Burink en Joris Teulings werken al sinds 2000 samen, eerder bij Teulings Van der Hoeven Van Beuningen Vermogensbeheer en Vincent Hoffmans bediende zijn klanten via Final Trust, dat in 2013 tot de Castanje vermogensbeheer groep toetrad. Vragen? Bel Castanje vermogensbeheer op 073 - 30 30 260 of mail naar info@castanje.nl