Facebook, een duur koopje

13 mei 2012 in Blog, Ondernemingen, Wereld

 

Allereerst de feiten op een rijtje.

Facebook brengt 337 miljoen aandelen naar de beurs tegen een koers die ligt tussen 38 en 40 dollar. Hiervan zijn 180 miljoen aandelen nieuw uit te geven en worden er 157 miljoen herplaatst van bestaande aandeelhouders. Oprichter Mark Zuckerberg zelf verkoopt er 30 miljoen uit eigen bezit. Daarmee komt er bij Facebook ongeveer 5,4 miljard dollar in kas en gaat er circa 4,5 miljard dollar naar verkopende aandeelhouders (Zuckerberg, 1 miljard dollar). Er zijn 2,35 miljard aandelen na de beursintroductie zodat de waarde van Faceboek tussen 90 en 95 miljard dollar zal liggen (bron: Privco).

De omzet bedroeg in 2011 3,7 miljard dollar, 88 procent meer dan in 2010. Facebook heeft 845 miljoen gebruikers die tenminste eenmaal per maand hun profiel bekijken. Ruim de helft hiervan zit dagelijks op zijn of haar profiel. Het gebruik van Facebook is in 2011 zo’n 45 procent gestegen. Zo worden er dagelijks 250 miljoen foto’s door gebruikers op hun profiel geplaatst.

grafiek facebook

Omzet en winstgroei zijn vrijwel onvoorspelbaar, maar dat er de komende jaren forse groei zal zijn, in de orde grootte van 50 procent of meer lijkt zeer waarschijnlijk. Ook lijken de mogelijkheden om meer (advertentie)inkomsten te genereren per gebruiker nog volop aanwezig. Gezien de omvang van de wereldbevolking en de mogelijkheden in opkomende economieën kan het aantal gebruikers nog fors toenemen. Facebook is marktleider in het Westen op het gebied van “Family and Friends” social media. De weg naar China is vooralsnog afgesneden door de Chinese overheid. Er zijn echter tal van concurrenten. Zo heeft Google haar eigen social netwerksite Google+ geïntroduceerd. Ook Renren, de Chinese kloon van Facebook had begin 2011 met 160 miljoen gebruikers, een fors marktaandeel. Linkedin is met een andere doelgroep geen directe concurrent maar leent zich goed om de waardering van Facebook in perspectief te zetten.

Een poging om aan Facebook een prijskaartje te hangen.

Aantal gebruikers.
Facebook heeft 845 miljoen gebruikers. Bij een koers van 39 dollar heeft iedere gebruiker een beurswaarde van 108 dollar.
Bij de beursgang van Renren vorig jaar, waren er 160 miljoen gebruikers en na enkele dagen was de waarde 7 miljard dollar, ofwel 43 dollar per profiel.

Linkedin maakte haar beursgang ook in 2011. Met toentertijd 100 miljoen leden, was bij enkele dagen na de beursintroductie ieder lid 100 dollar waard.

Omzet.
Let op, we hebben het hier over omzet, niet over winst! Facebook zette in 2011 3,7 miljard dollar om. Bij een introductiewaarde van bijna 92 miljard dollar, wordt ongeveer 25 keer de omzet betaald.

logo linkedin
Gezegd moet worden dat Renren ook een aantal andere activiteiten heeft zoals spelletjes. Toch werd deze kort na introductie gewaardeerd op 80 keer de omzet.

Linkedin had in 2011 een omzet van 168 miljoen dollar. Een aandeel wordt momenteel gewaardeerd op een kleine 70 keer de omzet. Uit de laatste cijfers blijkt echter wel dat de groei er een beetje uit is.

Een duur koopje.
Facebook lijkt wel in staat om uit de omzet ook nog een winst van enige betekenis over te houden. In 2011 was de winst ongeveer 1 miljard dollar. Een koerswinst verhouding van 92 is natuurlijk extreem hoog. Wel kan opgemerkt worden dat Facebook er enerzijds in slaagt hard te groeien en anderzijds de winstgevendheid nog geïntensiveerd kan worden.

De prijs voor een gebruiker bij Facebook is, in vergelijking met concurrenten, aan de hoge kant. De waardering ten opzichte van de omzet is echter relatief “laag” te noemen. Daarbij komt dat Facebook marktleider is en nog een behoorlijk potentieel heeft doordat het de reclame-inkomsten per gebruiker nog flink zou kunnen verhogen. De beursintroductie zal waarschijnlijk een eclatant succes worden. De zittende aandeelhouders hebben daar ook een belang bij, slechts een klein deel wordt geplaatst.

Mocht u overwegen om bij de introductie in te stappen, weet dan dat een aardig smoeltje geen garantie geeft voor “profit in the pocket” op de wat langere termijn.

Waarschuwing.
Ook Facebook kan eindig zijn. Zo lijkt de Telegraaf Media Groep zich aardig bekocht te hebben met de overname van Hyves. Deze betrekkelijk kleine Nederlandse social media site heeft inmiddels behoorlijke krimpcijfers. Ook van MySpace hoort niemand meer iets. En herinnert u zich nog Second Life? Weliswaar geen social media site, maar toch, op sterven na dood. Kortom de consument is willekeurig en misschien snel uitgekeken als er zich een leuker alternatief aandient. De tijden dat zo’n site op een zolderkamertje in elkaar werden geknutseld is voorbij, maar een nieuw netwerk is zo opgezet. Zeker als u weet dat straks de gemiddelde werknemer (3.200) bij Facebook een kleine 29 miljoen dollar aan ondernemingswaarde vertegenwoordigt.

Deel dit berichtShare on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Over de auteur

Kunnen wij u helpen? Bel Castanje vermogensbeheer op 073 - 30 30 260 of mail naar info@castanje.nl