Nestlé

16 oktober 2011 in Blog, Europa, Nederland, Ondernemingen, Wereld

Afgelopen week maakte Nestlé sterke resultaten voor het derde kwartaal bekend en liet het bedrijf zien ook in moeilijke marktomstandigheden te kunnen presteren. Het management verwacht dit jaar zelfs beter dan de eerder aangegeven 5-6% organische groei te presteren, ondanks terughoudende Europese en Amerikaanse consumenten en hogere grondstoffenprijzen. De marges kunnen ook hoger uitvallen. Nieuwe overnames (in China) laten nog op zich wachten. Nestlé bezit 1/3 van de aandelen L ‘Oreal.

Opnieuw toonde Nestlé aan een prijszetter te zijn en geen prijsvolger. De onderneming verhoogde haar prijzen met 3,2% terwijl de volumegroei over de eerste negen maanden maar licht daalde naar 4,1%. Exclusief valuta-effecten en (des)investeringen namen de verkopen met 7,3% toe. De totale omzet was CHF 60,9 mrd. Concurrenten van Nestlé zoals Unilever, Kraft en Pepsico bleven achter bij dit Zwitserse geweld. Ondanks het feit dat de onderneming uit Vevey te maken heeft met een sterke Zwitserse frank, zijn inkoop en verkoop ruwweg in dezelfde valuta, waardoor het negatieve “sterke frank-effect” nauwelijks invloed heeft op de onderliggende winstontwikkeling.

Op de markt van het flessenwater is Danone de grootste concurrent. Danone haalt hierbij 50% van zijn verkopen uit opkomende markten, tegen 35% bij Nestlé, maar Nestlé – o.a. via Perrier -is bezig terrein te winnen. In de eerste negen maanden groeide de verkopen met 13% in de opkomende markten, tegen 4% in het Westen.
Met uitzondering van de ijsdivisie, bleven ook de divisies dranken, melkproducten en voedingsproducten sterk presteren. De verkopen van de Nespresso-koffie bedroegen opnieuw zo’n 20%, maar concurrent Sara Lee komt met een capsule die ook in de Nespresso-apparaten past.

nestle_5jrkoers

Koers van het aandeel (5 jaar)

Beleggingsvooruitzichten

De sterke leiderspositie op een aantal premiummarkten maakt Nestlé tot een degelijke kwaliteitsbelegging. Voor het bedrijf zal het de komende periode moeilijk zijn de huidige groeipercentages vast te houden. De grote cash balance die het bedrijf heeft en de inkomsten die nog zijn te verwachten uit de resterende aandelenverkoop van Alcon aan Novartis geven de mogelijkheid om een mega-overname te doen. Dit betekent een risico op een foute overname.
De recente ontwikkelingen rond mevrouw Lilliane Bettencourt geven ook weer aanleiding tot geruchten. Vast staat dat Nestlé haar belang in L’Oreal pas mag verkopen na de dood van mevrouw Bettencourt.

Het dividendrendement bedraagt 3,7%, ongeveer evenveel als Unilever, maar meer dan Pepsico (3,3%) en Danone (3%). Nestlé is met een koers-winstverhouding rond de 18,5 gemiddeld wat duurder dan sectorgenoten. Ook volgens andere maatstaven is het geen goedkoop aandeel, maar de stabiele winstontwikkeling rechtvaardigt  dit. Verwachte winst per aandeel:  2011: CHF 2,81; 2012: CHF: 3,09, 2013: CHF 3,42. Bij een “genormaliseerde” politiek-economische omgeving in Europa kan de aandelenkoers de oude niveaus weer opzoeken. Ons twaalfmaands koersdoel: CHF 56,50 (huidige koers: CHF 51,80).

Franke J. Burink
Castanje Vermogensbeheer
22 oktober 2011

 

Deel dit berichtShare on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Over de auteur

Franke Burink is adviseur bij Castanje Vermogensbeheer. Zijn carrière is begonnen bij ABN AMRO, hier heeft hij ruim 20 jaar met succes gewerkt als senior economist en private banker. Sinds 2000 is hij werkzaam als zelfstandig vermogensbeheerder. Vragen? Bel Franke op 073 - 30 30 260 of mail naar info@castanje.nl