Partijen azen op Douwe Egberts

27 juli 2012 in Blog, Nederland, Ondernemingen

De wortels van Douwe Egberts liggen in Joure. In 1753 is het bedrijf begonnen als groentezaak maar specialiseerde zich al snel in koffie en thee. Kort na de Tweede Wereldoorlog kwam de export op gang. In de zeventiger jaren werd het familiebedrijf succesvol geleid door de Vughtenaar Leo van Dongen en werd het onder zijn vleugels en op verzoek van de familie in 1978 verkocht aan Sara Lee.

DE Master Blenders is nu een afsplitsing van Sara Lee. Bij de beursgang werden 594 miljoen aandelen geplaatst maar door deze belangstelling is inmiddels ruim een zesde van aandelen in vaste handen. Over het gebroken boekjaar 2010-2011 is een omzet behaald van $ 4 miljard waarvan tweederde uit Europa komt. Nederland is daarin veruit de belangrijkste markt met merken zoals Douwe Egberts, Senseo, Kannis & Gunnik en Pickwick. Ook in Brazilië, Denemarken en België is DE marktleider. Het bedrijfsresultaat (adjusted ebit) was ruim € 363 miljoen.

De koffiebrander is bij Sara Lee lang het ondergeschoven kindje geweest. Goed voor de cashflow, maar er werd niet geïnvesteerd in innovatie of marketing. Met de komst van Jan Bennink als chairman is een bewezen kampioen in huis gehaald. Bennink slaagde er destijds in om van het aangeslagen Numico, bekend van de Olvarit babyvoeding, weer een ronkende groeimachine te maken die door hem voor de hoofdprijs aan Danone werd verkocht. Toevallig ook zijn eerdere werkgever.

Bennink heeft een hand gehad in de samenstelling van het management en heeft zelf ook een aandelenbelang in DE. Hij en zijn team staan voor de uitdaging om de nummer 2 in de markt voor consumentenkoffie- en thee te worden. Nestlé heeft hierin een omzet van $ 12 miljard en Kraft Foods een omzet van $ 6 miljard. Hiervoor willen zij de omzet jaarlijks met 5 tot 7 % laten groeien en tegelijkertijd de winstmarge flink verhogen. Het is te verwachten dat DE weer een kwaliteitsproduct wordt waarvan de consument een warm gevoel krijgt. Zo zullen er meer smaken en andere verpakkingen komen en zal er waarschijnlijk binnenkort een nieuwe Senseo-machine op de markt komen. Het succes van Starbucks zal ongetwijfeld een inspiratiebron zijn voor hun koffiewinkels met de naam The Coffee Company. Het marketingbudget gaat daarvoor fors omhoog.

De koers van het aandeel is niet echt hoog of laag te noemen. Zo bedraagt de winst per aandeel over het laatste boekjaar (juni 2011) € 0,66. De koerswinstverhouding ligt met bijna 14,5 iets onder die van bijvoorbeeld Heineken en het dividendrendement zal met ongeveer € 0,20 per aandeel aan de magere kant zijn.

DE Master Blenders 1753 is Hollands Glorie op zijn best en als belegging te scharen onder “defensieve waarden” zoals Unilever en Heineken. Bovendien is er ook voor de kleine aandeelhouder weinig fantasie nodig om in de groei van de onderneming te geloven.

Over de auteur

Franke Burink
Franke Burink is partner en mede-eigenaar van Castanje Vermogensbeheer. Zijn carrière is begonnen bij ABN AMRO, hier heeft hij ruim 20 jaar met succes gewerkt als senior economist en private banker. Sinds 2000 is hij werkzaam als zelfstandig vermogensbeheerder in partnerschap met Joris Teulings. Vragen? Bel Franke op 073 - 30 30 260 of mail naar info@castanje.nl