Tesla: niet-beleggen in een icoon

12 mei 2016 in Blog, Ondernemingen

Op 31 maart jl. onthulde Elon Musk zijn Model 3, de elektrische auto voor het grote publiek met een actieradius van 350 km. 400.000 fans schreven zich in voor dit model dat eind 2017 zal worden uitgeleverd. Zij deden een aanbetaling van $ 1000 voor een auto die straks $ 35.000 moet kosten.
Oprichter en icoon Elon Musk is er geslaagd een hype te creëren rond Tesla die ongekend is in de auto-industrie. Het lijkt op de introductie van een nieuwe iPhone door Apple of het uitkomen van een nieuwe Star Wars film.

officieel-tesla-model-3

Geld in het aandeel Tesla stoppen?

Onmiskenbaar heeft Musk het milieu en de elektrische auto hoog op de agenda gezet van politici en … van de traditionele autobouwers. Er is geen groot merk dat niet binnen een paar jaar met een meer of minder elektrische auto op de markt zal komen.
Door Tesla is het elektrisch rijden aanvaard en zelfs populair geworden. De snelle ontwikkelingen op IT-mobiliteits-gebied dragen daar zeker aan bij. Ondanks de (blijvend?) lage olieprijs is de EV aan een onstuitbare opmars bezig. Er wordt al volop gedacht over een herinrichting van de grote steden, waarin volledig autonoom rijdende auto’s op afroep passagiers van A naar B brengen. Het gaat niet meer om de auto maar om mobiliteit.
De toekomst voor het elektrisch rijden ziet er goed uit. Toekomst voor Tesla en haar aandeelhouders daarmee zonnig? De sceptici vinden van niet en brengen een aantal punten in stelling:

Middensegment

De auto’s die tot nu werden afgeleverd waren voor de happy few. Tesla gaat zich nu op het middensegment van de prijsklasse rond de $ 35.000 mikken. De concurrentie in EV’s is in dit segment groter.

Prijs en subsidie

Veel intekenaars rekenen op de subsidie van $ 7.500 van de Amerikaanse overheid (federal income tax credit). Maar zodra een merk 200.000 EV’s heeft verkocht, stopt de subsidie. Vorig jaar zijn er in totaal al 51.000 EV’s van Model S en X verkocht en de eigenaars daarvan konden ook met voorrang inschrijven op Model 3. Uiteindelijk zullen dus maar weinig nieuwe Tesla-rijders van de subsidie profiteren.
Productie-obstakels

Oplevering van de Giga-fabriek voor lithium-ion batterijen is een obstakel.

Er is nu 14% van de geplande capaciteit beschikbaar en onduidelijk is of er voldoende batterijen voor Model 3 beschikbaar zullen zijn.

De prijs van lithium-hydroxide kan nog wel eens flink gaan stijgen bij een verdere groei van de EV-markt.

Cash-burn

De belangrijkste vraag is Tesla het nog wel financieel kan uitzingen totdat de opbrengst van Model 3 binnenkomt (rekenkundig: 400.000 x $ 35.000 = $ 14 mrd vanaf 2018). In 2015 werd er $ 300 mln. per kwartaal “verbrand” en eind dat jaar was er $1 mrd in kas. De renteloze lening van $ 400 mln. die de intekenaars op Model 3 hebben verstrekt, geeft Tesla drie maanden extra werkkapitaal.

Naar verwachting zal door de hype die Musk met de introductie van Model 3 heeft gecreëerd er weer een opening komen om een nieuwe aandelenemissie te plaatsen.

Winst/verlies

Tot nu toe heeft Tesla telkens verlies geleden: in 2015 bedroeg het verlies $ 888 mln. bij een omzet van $ 4 mrd, waarbij het nogal verschil uitmaakt of GAAP- on non-GAAP-cijfers worden gebruikt. De investeringen moeten doorgaan ($ 1,6 mrd in 2015), bijvoorbeeld in het wereldwijde netwerk van superchargers, waar Tesla-rijders zonder kosten hun EV kunnen bijladen.

Tesla wordt weleens het Apple van de auto-industrie genoemd, maar dat zullen niet de marges van Apple zijn, maar van de autosector. Maar, stel dat het bedrijf erin slaagt $ 5000 per auto te verdienen vanaf 2018. Dit zou dan bij 400.000 auto’s een winst van $ 2 mrd opleveren (verspreid over twee of drie jaar).

Concurrentie

Maar ineens storten van alle kanten de autofabrikanten zich op de EV-markt die tot voor kort voorbehouden leek aan Tesla.
De fabrikanten erkennen dat straks niet iedereen een auto wil hebben en dat “delen” belangrijker wordt. Behalve het gezamenlijk gebruiken van een auto door een groep, zal ook het rijden op afroep van groot belang worden. Met een app kan een burger dan op elk moment een (zelfrijdende) auto bestellen om hem van A naar B te brengen. De benuttingsgraad van de bestaande auto’s gaat enorm omhoog.

Ook de grote IT bedrijven als Alphabet (Google) en Apple begeven zich nadrukkelijk op het terrein van de automotive, maar ook Uber en Lyft melden zich. Allerlei allianties met autoproducenten zijn in de maak en ook Tesla zal hierin moeten meegaan. Een en ander zal uiteindelijk betekenen dat de winsten ook anders verdeeld zullen worden.

Aandeelwaarde

General Motors heeft een marktkapitalisatie van $ 50 mrd (koerswinst-verhouding van 6,4). Bij een koers van $ 248 is de beurswaarde van het veel kleinere en verlieslatende Tesla $ 34 mrd. Zo bezien is er een enorme overwaardering van Tesla en zal er een wonder moeten gebeuren om de verwachtingen die in de koers zitten, waar te maken.

Tesla_grafiek

Conclusie

De belegger van het eerste uur in Tesla heeft geen windeieren gelegd. Maar de auteur van deze blog gelooft niet dat dit in de toekomst voldoende zal zijn. Een belegging in Tesla wordt afgeraden.

Over de auteur

Franke Burink
Franke Burink is partner en mede-eigenaar van Castanje Vermogensbeheer. Zijn carrière is begonnen bij ABN AMRO, hier heeft hij ruim 20 jaar met succes gewerkt als senior economist en private banker. Sinds 2000 is hij werkzaam als zelfstandig vermogensbeheerder in partnerschap met Joris Teulings. Vragen? Bel Franke op 073 - 30 30 260 of mail naar info@castanje.nl